اوردنچر چیست

اوردنچر چیست

اوردنچر چیست و برای چه افرادی مناسب است

به ‌طور کلی اوردنچر همان دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت دندان می باشد. از دست دادن دندان به ویژه در سنین بالا بسیار رایج خواهد بود. اگر به دنبال روش مناسبی برای جایگزین کردن دندان ‌های از دست رفته خود هستید، چندین گزینه برای شما وجود دارد که اوردنچر یکی از این گزینه ‌های عالی به شمار می آید. کارشناسان کلینیک دندانپزشکی دشتستان دنتال عنوان می ککند که اوردنچر به عنوان نوع خاصی از ایمپلنت دندان مزایای منحصر به فردی را برای بیمارانی که تمایل دارند تعداد بیشتری دندان را جایگزین کنند فراهم خواهد آورد به سادگی. پرسش این است که ساختار اوردنچر چگونه می باشد. اوردنچر نوعی پروتز دندانی بوده که جایگزین چندین دندان از دست رفته یا کل قوس دندانی (هر فک) در بالا یا پایین می گردد. این ترمیم با رنگ و درخشندگی دندان‌ های طبیعی مطابقت دارد. بنابراین سایرین عموما تشخیص نخواهند داد که دندان ‌های شما مصنوعی بوده و به ‌سادگی مشکی بی دندانی شما برطرف خواهد گردید. نگته ای که اوردنچر را منحصربفرد می ‌کند این است که روی دندان ‌های طبیعی باقیمانده، یا یک یا چند ایمپلنت دندانی قرار خواهد گرفت. این امر این نوع پروتز را به یک راه‌ حل خاص برای افرادی که تعداد زیادی از دندان ‌های خود را از دست داده‌ اند بدل خواهد ساخت. اوردنچر برای چه افرادی مناسب است را از قول دکتر الهام محسنی بیان می کنیم. اوردنچر نیز مانند هر روش درمانی دیگر، برای هر فردی مناسب نیست. افرادی که کاندید مناسبی برای انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت نیستند را بر خواهیم شمرد. افرادی که سیگار می ‌کشند کاندید مناسبی برای اوردنچر نیستند. افراد جوانی که استخوان فک شان به صورت کامل رشد نکرده. افرادی که مبتلا به دندان قروچه هستند و یا دندان ‌های خود را به یکدیگر می ‌فشارند. به ‌طور کلی افرادی مناسب انجام اوردنچر هستند که لثه ‌های سالم و بدون عفونتی داشته باشند، تمایل به مراقبت از لثه و تجهیزاتی که قرار است در دهان قرار بگیرد، داشته باشند، استخوان فک محکم برای کاشت فیکسچر داشته باشند. محاسن و مشکلات اوردنچر نسبت به پروتزهای دیگر می بایست بررسی گردد. محاسن و مشکلات اوردنچر و همچنین هزینه آن تا حد زیادی به تعداد دندان‌ ها و همچنین روش نصب آن ها وابسته خواهد بود. قیمت اوردنچر ثابت که در داخل فک با استفاده از ایمپلنت ثابت می ‌شود، بیشتر از انواع متحرک خواهد بود. با این حال این پروتز‌ها ساده تر بوده و به دلیل اینکه در داخل فک ثابت شده ‌اند سبب تحلیل استخوان فک نخواهند گردید. هرچه تعداد ایمپلنت ‌های لازم بیشتر باشد مسلما هزینه پروتز نیز بیشتر خواهد گردید. پروتز متحرک چنانچه تمام قوس (فک) دندانی پایین را بپوشانند، ممکن است مصنوعی بودن آن مشخص شوند و همگام صحبت کردن جابجا گردند. پروتز های متحرک هزینه کمتری نیز دارند. با این حال انواعی از پروتز که داخل فک ثابت نمی ‌شوند، خواهند توانست به سادگی به مرور سبب تحلیل استخوان فک شوند. پروتز هایی که در داخل فک ثابت نمی ‌شوند قیمت کمتری دارند ولیکن ممکن است که در داخل دهان بلغزند و برای فرد مشکلاتی را ایجاد کنند. مشکل جابجا شده برای اوردنچر هایی که تعداد کمتری از دندان ‌ها را پوشش می ‌دهند و به وسیله گیره ثابت می ‌شوند کمتر می باشد.

دوام و ماندگاری اوردنچر

بدانید که اوردنچر یک روش جایگزینی برای دندان‌ های از دست رفته است و تعداد زیادی از دندان‌ ها را پوشش خواهد داد. برخی از این نوع پروتز ها به وسیله ایمپلنت در داخل فک ثابت می ‌شوند ولیکن انواع دیگر روی لثه قرار خواهند گرفت. در این نوشتار در مورد اوردنچر ثابت، تفاوت اوردنچر با ایمپلنت، عمر اوردنچر، مراحل و مشکلات اوردنچر به طور کامل بحث شد توسط تیم کارشناسی سایت کلینیک دندانپزشکی دشتستان دنتال. بدانید که عمر اوردنچر عموما کم نیست. بخش ‌هایی که داخل فک ثابت شده ‌اند (ایمپلنت ‌ها) عموما برای تمامی عمر دوام دارند ولیکن قسمت خارجی پروتز عمدتا بعد از چند سال (گاهی پانزده سال) نیاز به جایگزینی دارد. چنانچه بیمار کاهش شدید وزن داشته باشد و یا تغییراتی در ساختار دهان وی ایجاد گردد، ممکن است لازم باشد در فواصل کمتری پروتز تعویض گردد. هزینه اوردنچر دندان نسبت به ایمپلنت با توجه به یکسان بودن تعداد واحد انجام شده کمتر است و قیمت اورنچر در مقایسه با پروتز های متحرک یا دندان مصنوعی بیشتر می باشد.

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت

چنانچه تمایل داشته باشیم به‌ صورت کوتاه به فرق اوردنچر با ایمپلنت اشاره کنیم به موارد خاصی خواهیم رسد. کارشناسان کلینیک دندانپزشکی دشتستان دنتال این موارد را بیان خواهند کرد.

  • ایمپلنت ‌های دندانی برای افرادی ست که نیاز به جایگزینی یک یا دو دندان دارند ولیکن اوردنچر زمانی استفاده می گردد که تعداد زیادی از دندان‌ ها نیاز به جایگزین داشته باشند.
  • تفاوت اوردنچر با ایمپلنت این است که ایمپلنت ‌ها، داخل استخوان فک جایگزین خواهند گردید. آن ها پایه ‌ای مانند ریشه دندان دارند که توسط جراحی در داخل فک قرار خواهد گرفت. در مرحله بعد روی آن روکش و با بریج قرار می گیرد.
  • برای افرادی که تعداد زیادی از دندان‌ های خود را از دست داده ‌اند ایمپلنت کردن تک ‌تک دندان ‌ها هزینه بر و دشوار می باشد. به این دلیل از پروتز استفاده شده و گاهی که این پروتز ها به وسیله چند ایمپلنت در داخل فک ثابت خواهند گردید.

مراحل اوردنچر

چنانچه بیمار نیاز به پروتزی داشته باشد که به‌وسیله ایمپلنت ساپورت شود (ایمپلنت اوردنچر)، مراحل زیر برای ساخت و نصب اوردنچر لازم است.
_ مشاوره
دندانپزشک یک معاینه جامع انجام می‌ دهد و سابقه پزشکی فرد را بررسی خواهد نمود. وی عکس‌ های لازم و رادیوگرافی‌ سه بعدی را برای شما تجویز کرده تا با استفاده از آن ها تصمیم درستی برای نوع پروتز مناسب بگیرد.
_ کاشت ایمپلنت
برای افرادی که نیاز به کاشت ایمپلنت دارند، دنداپزشک در طی یک جراحی سر پایی استخوان فک را باز کرده و یک میله فلزی یا فیکسچر از جنس تیتانیوم را به مانند پیچ در داخل آن قرار خواهد داد. گاهی ممکن است به روش ‌های اضافی مانند پودر استخوان نیاز باشد. پس از قرار دادن ایمپلنت، بیمار بایستی حتما چند ماه صبر کند تا این عضو خارجی با استخوان فک یکی شده و جوش بخورد. در مرحله بعد دندانپزشک لثه را باز کرده و روی ایمپلنت هیلینگ را می ‌گذارد که سر آن از لثه بیرون خواهد آمد. پس از اینکه تمامی ایمپلنت‌ های لازم کاشته شدند (دو تا چهار عدد بسته به نوع آونچر) می ‌توان به سراغ مرحله بعدی رفت.
_ قالب ‌گیری برای اوردنچر
دندان ‌هایی که قرار است با پروتز جایگزین شوند، نیاز به قالب ‌گیری خواهند داشت. گاهی لازم است از تمامی فک قالب‌ گیری شود. این قالب برای ساخت پروتز لازم است و به لابراتوار ارسال خواهد شد.
_ قرار دادن اوردنچر
در این مرحله اوردنچر که بر اساس ساختار دهان شما در لابراتوار ساخته شده داخل دهان شما قرار خواهد گردید و تست می ‌شود. چنانچه نیاز به تغییر و یا تراش داشته باشد، این تغییرات انجام شده و در غیر این صورت به قسمتی از ایمپلنت ‌ها که بیرون لثه قرار گرفته‌ اند اتصال پیدا خواهد کرد. این اتصال عموما همیشگی بوده و تنها دندانپزشک قادر خواهد بود آن را جدا کند. کارشناسان کلینیک دندانپزشکی دشتستان دنتال بیان می کنند که در مورد اوردنچر هایی که به ایمپلنت متصل نمی ‌شوند، نگاه ‌داشتن شان به وسیله گیره‌ هایی خواهد بود که به دندان ‌های اطراف متصل می گردند. گاهی نیز پروتز تنها توسط لثه‌ ها در جای خود نگهداری خواهد شد.

انواع اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اوردنچر انواع مختفی دارد که بر اساس شرایط بیمار انتخاب خواهد شد. بررسی این موضوع که اوردنچر چیست و به چه کار می آید را پی خواهیم گرفت. انواع اوردنچر بر پایه ایمپلنت عنوان خواهد شد.

_ دندان مصنوعی کامل سنتی

برای چندین دهه، رایج‌ ترین راه ترمیم دندان ‌های از دست رفته، پروتز متحرک بود که نوعی اوردنچر به شمار می آمد. بارزترین ویژگی ‌‌های این نوع اوردنچر می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این پروتزها عموما از اکریلیک، فلز و سایر مواد بادوام ساخته شده اند.
  • پایه پروتز کامل صورتی ست و نتیجتا با لثه ‌های طبیعی تفاوت ظاهری نخواهد داشت.
  • این پروتز ها اگرچه کماکان نیز برای برخی از افراد راه حل خوبی هستند ولیکن عموما در داخل دهان جابجا شده و خواهند لغزید.

_ پروتز های پارشیال

چنانچه چندین دندان را از دست داده ‌اید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای پروتز پارسیل به شمار آئید. از ویژگی ‌های این پروتز می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در این روش دندان‌ های مصنوعی به‌ خوبی بین دندان‌ های باقیمانده شما قرار خواهند گرفت.
  • این پروتز ها برای ثابت ‌ماندن به گیره ‌های فلزی متکی خواهند بود.
  • پروتزهای جزئی را می توان به سادگی برداشت و تمیز نمود.

_ اوردنچر با پشتیبانی از ایمپلنت

یکی دیگر از گزینه ‌های جایگزینی دندان ‌های از دست رفته، استفاده از اوردنچر با پشتیبانی یا پایه ایمپلنت می باشد. این پروتز که پاره ای مواقع به‌ عنوان دندان اوردنچر شناخته شده، توسط ایمپلنت ‌های دندانی پشتیبانی می گردند.

  • ایمپلنت های دندانی ترمیم ‌هایی هستند که جایگزین ریشه دندان خواهند شد.
  • برای قرار دادن یک پروتز برای پر کردن تمام قوس(فک) بالا، لازم است از حدود چهار یا شش ایمپلنت (بسته به شرایط فک) برای محکم کردن پروتز بهره گرفت.
  • این پروتز‌ها کاملا در جای خود ثابت شده و طبیعی هستند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد